Zelfmoordlijn past zich aan aan ‘hulpschuwe’ jongeren

Jongeren ondervinden nog te veel drempels bij het zoeken naar hulp voor zelfmoordgedachten. Dat blijkt uit  een bevraging door het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ). Daarom zal de chatdienst van de Zelfmoordlijn zich vanaf september optimaliseren.

200 jongeren namen deel aan de bevraging van het CPZ om hun behoeften en verwachtingen tegenover de chatdienst duidelijk te maken. De resultaten zijn duidelijk: jongeren vinden het niet makkelijk om over hun zelfmoordgedachten te praten, zelfs niet anoniem.

Ze geven onder meer aan dat ze niet tot last willen zijn, dat ze denken dat de Zelfmoordlijn niet helpt of dat ze bang zijn dat iemand anders te weten komt dat ze contact zochten.

Animatiefilmpje

Kirsten Pauwels, directeur van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding, had de resultaten niet verwacht. “We schrokken er wel van dat de drempel om te chatten met de Zelfmoordlijn voor veel jongeren zo hoog ligt” aldus Pauwels.

“Daarom lanceren we een animatiefilmpje dat jongeren informeert over de werking van de chat. Om zo de ervaren drempels zoveel mogelijk weg te werken. Met dit filmpje willen we ook duidelijk maken dat praten over zelfmoordgedachten écht werkt.”

Extra vrijwilligers

Vanaf september wil de chatdienst dagelijks een uur langer bereikbaar zijn. Daarvoor worden de komende twee jaar minstens 50 extra chatvrijwilligers opgeleid. Ook bekijken ze bij de Zelfmoordlijn de mogelijkheid om uit te breiden met een forum.

Daarnaast zullen ze doorverwijzen naar andere chatdiensten wanneer de chat gesloten of bezet is. Het nieuwe animatiefilmpje moet de jongeren nu in eerste instantie over de drempels heen helpen.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be.

© 2017 - StampMedia - Brenton Van herp