Hoe word je een social influencer?

© Pixabay

Een peperdure handtas van Gucci of een weekendje weg naar een tropisch paradijs, en dat helemaal gratis. Klinkt aanlokkelijk, niet? Voor zogeheten social influencers op YouTube, Facebook of Instagram is deze droom werkelijkheid geworden. Wij gingen langs bij PR-bureaus, de influencers zelf én hun volgers om de ultieme tips te sprokkelen.

Eerst en vooral lieten we de influencers hun zegje doen. Van wie krijg je immers betere tips dan van de experts zelf? Het belangrijkste advies dat ons werd toegefluisterd: “Wees jezelf!” Klinkt behoorlijk cliché, maar het werkt écht. Authenticiteit en trouw blijven aan jezelf, zijn hotter dan ooit. Omdat je er met authenticiteit alleen evenwel niet komt op socialmediakanalen en altijd wel wat volgers en likes kunt gebruiken, zetten Elien Migalski, Katrien Verhoeven en Ghislaine Handiri ons op weg.

Volgens Katrien is variatie op jouw Instagramaccount essentieel. Urenlang poseren voor die éne perfecte outfitfoto: allemaal prima. Probeer echter ook af en toe eens een shot te maken van je overheerlijke advocadoburger of ga eens op de foto met je grootmoeder: het zorgt voor een gevarieerd beeld én de vind-ik-leuks zullen in geen tijd toestromen.

Elien Migalski hecht, naast foto’s, dan weer belang aan tekst. “Naast kwalitatief beeld is een leuke schrijfstijl belangrijk.” Hoe essentieel het schieten van het perfecte plaatje ook is: verlies jouw tekst nooit uit het oog. Of het nu in jouw onderschrift op Instagram is of in een blogpost.

Ghislaine Handiri houdt dan weer vooral rekening met het uur waarop ze foto’s post op Instagram en geeft de gouden raad: “Post steeds foto’s rond 21u, dan krijg je het meeste feedback.”

De volgers

We gingen langs bij drie meisjes die één ding gemeenschappelijk hebben: een YouTube-verslaving. Rana, Belén en Jana! Rana Ouahab (23) volgt zowel Amerikaanse, Britse als Nederlandse vloggers. “Diana van Disfordazzle is mijn favoriet, samen met Jennie van Jenniefromtheblog. Hen volg ik allebei al best lang.”

Rana hecht vooral belang aan interactie die de influencers aangaan met hun volgers alsook aan hun karakter. “Gewone mensen, zonder kapsones.” Dit laatste is een aspect dat we bij veel van onze ondervraagde volgers terug zagen komen.

Zo ook bij Belén Zárate Garay (21). “Ik volg vooral YouTubers of vloggers die me aanspreken qua persoonlijkheid. Ik heb bijna altijd iets gemeen met hen: etniciteit, dezelfde humor, hetzelfde verhaal... Ik kijk omdat ze meestal een beetje eigen raad meegeven. Oke, ik volg die raad niet per se altijd op maar het toont wél dat je niet de enige bent met bepaalde problemen.”

Een ander element dat door volgers enorm op prijs wordt gesteld, is oprechtheid. Het is geen geheim dat vele social influencers maar al te graag samenwerkingen aanknopen met grote merken. Op zich geen al te groot probleem. Het schoentje begint echter te knellen wanneer influencers hier niet volledig open over zijn, zo vindt ook Jana De Ruyck (19). “Eerlijkheid is heel belangrijk. Ik weet graag wanneer een video gesponsord is en wanneer niet.”

PR-bureaus

Ook de mening van PR-bureaus is bijzonder boeiend: zij zijn immers degenen die eventueel potentieel zien in een influencer en die bijgevolg koppelen aan verscheidene merken.

Belangrijke tip: neem niet zomaar alle aanbiedingen aan. Dat hangt uiteraard samen met authenticiteit. Wees trouw aan jezelf én aan waar je, als influencer, voor staat. Als beautyblogger gratis een hele resem auto-onderdelen ontvangen én promoten op jouw kanalen: een tikkeltje bizar. Dat vindt ook Manon Aerens van OONA.

Ook interessant: “Vertel een samenhangend verhaal over al jouw mediakanalen heen”, zegt Dagmara Stozek, werkzaam voor PR-bureau The Kube. “Wees consistent in jouw schrijfstijl, beeld en vormgeving. De storytelling moet over alle mogelijke kanalen kloppen met wie je in realiteit bent.”

Als laatste, om het belang van likes en volgers toch ietwat te relativeren: “Staar je niet blind op cijfers, iemand met een klein netwerk kan net zo belangrijk zijn als iemand met een netwerk dat tien keer zo groot is”, aldus Andrew Vassallo van Walkie Talkie.

En nog 4 Selfietips van blogster Jennifer Maes

  1. Investeer in kwaliteit

Wazige foto’s zullen waarschijnlijk niet het gewenste effect creëren. Wanneer je graag foto’s neemt, is het bijna vanzelfsprekend dat je een smartphone hebt met een aanvaardbare kwaliteit. Neem vooral voldoende tijd om de cameralens van je toestel te begrijpen zodat je weet wat de mogelijkheden zijn.

  1. Keep it natural

Dat een kikvorsperspectief je niet bepaald sexy maakt, was je misschien al te weten gekomen. Volgens de ongekroonde selfiekoninging Kim Kardashian is het perfect om je camera iets hoger te houden. Amerikaans, inmiddels gepensioneerd, topmodel Tyra Banks heeft het dan weer over smizing (oftewel: “smiling with your eyes”). Zo zijn er nog allerlei tips van professionele en minder professionele modellen. Als je echt inspiratieloos bent voor een goede selfie, kijk je dus best eens hoe zij poseren.

  1. Wees consistent

Zorg voor een rode draad in jouw filters en in jouw boodschap. Dat je dezelfde filter moet gebruiken, weet je waarschijnlijk al maar zorg ook voor consistentie in je captions (het onderschrift bij een instagramfoto, nvdr). Is humor je ding? Dan weet je waarschijnlijk wel een klein mopje of anekdote te vertellen die samen gaan met de selfie. Hetzelfde geldt voor quotes of verhalen over bodyimage. Of misschien bepaalt je humeur wel je caption? Kan perfect! Een goede app voor selfies of Instagramfoto’s in het algemeen is VSCO.

  1. Be real, be you.

De grote drang naar het perfecte leventje is onrealistisch. We hebben het ondertussen wel allemaal een beetje gehad met die perfectie. Het is een feit dat we op Instagram de mooiste momenten willen delen, en dus ook de mooiste foto’s. Maar als je in het echt ook wel een grapje durft uit te halen, waarom dan niet op Instagram? Vergelijken met andere kan, maar wees vooral jezelf en overtuig op die manier mensen dat jij anders bent dan die andere Instagrambloggers. Keep it real is een boodschap die ik graag met mijn volgers deel en dat doe ik ook aan de hand van mijn selfies.

© 2017 – StampMedia – Sofie Vanden Broeck