DJ's: de usb-stickgeneratie

Stefan (22) houdt wel van een goed feestje en is fan van Dimitri Vegas & Like Mike, maar hij merkt een trieste trend op. “Gaat het nog wel om muziek?”, vraagt hij zich af. “Vroeger waren het platen, dan cd’s en nu … de usbstick.”

Diskjockey zijn, is een kunst of zou dat toch moeten zijn. In de loop der jaren veranderde heel wat: eerst waren er platen, dan de cd's en nu ... de usbstick. De huidige generatie diskjockeys staat niet meer garant voor live plaatjes draaien. Velen mixen alles thuis, zetten het op stick en gooien er wat geluidseffecten tegenaan tijdens show.

Laatst keerde ik teleurgesteld huiswaarts na Laundry Day. De broers Dimitri Vegas & Like Mike sloten af op de main stage. Niet de set op zich stelde mij teleur maar wel het gekibbel achteraf. Het dj duo speelde de pannen van het dak tot de set twee minuten voor het einde van hun set werd stopgezet door de organisatie. Ze waren de set twee minuten te laat gestart door technische problemen, maar de organisatie moest stipt om middernacht afronden voor de buurtbewoners.

De dj broers waren achteraf niet te spreken en vonden het een schande dat de muziek werd uitgezet tijdens hun laatste nieuwe hit. Als fan was ik teleurgesteld, niet omdat ze vroeger stopten, maar omdat ze dit als uitvlucht gebruikten om hun playback show te ontkennen. Iedereen weet dat er maar gedeeltelijk of helemaal niet live wordt gespeeld. Een uitgelezen kans om er eerlijk over te zijn, want ze doen dat allemaal. Geen probleem als de set op voorhand wordt opgenomen, hun werk zit er tenslotte toch in, maar een beetje relativering mag. Bezoekers betalen veel geld aan festivaltickets en worden dan eigenlijk bedrogen door de organisatie en dj’s. De reden voor dit fenomeen? Ik heb er het raden naar.

Rankings?

De DJ MAG top 100 is de ranglijst voor dj's van over de hele wereld waar iedereen op hun favoriete dj kan stemmen. Er wordt veel belang gehecht aan deze ranking door de artiesten, want hoe hoger op de ranglijst, hoe meer bookings.

Al betekent die rangschikking maar weinig, want een select publiek doet moeite om zijn stem uit te brengen. Wat is het nut van die ranking? Hoe kan men trouwens dj's uit alle genres op één ranglijst plaatsen? Wie het meest promotie voert, haalt makkelijk de top. Draait het dan nog om de muziek of enkel om die extra euro’s?

Door dergelijke debacles kijk ik anders naar de mannen achter de draaitafels.

Een teleurgestelde fan.

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Stefan Lambrechts